Försäljningsvilkor
Ångerrätt (konsument)
I enlighet med svensk lagstiftning om konsumentskydd vid distansavtal har konsument 14 dagar på sig att frånträda sitt köp från det att kunden har mottagit produkten.
Kundtjänst leveranser
Leveranser ske genom Stardist.se för ärenden gällande leveranser kontakta Stardist.
Telefonnr: 0290-76 76 76
Epost: order@sdist.se
Kundtjänst gällande annat vid beställning utöver leveranser:
Epost: order@autismic.se
Tillämplighet
Autismic AB:s försäljningsvillkor gäller från och med 2024-06-01 och ersätter tidigare av Autismic AB publicerade försäljningsvillkor. Kund som beställer varor av Autismic AB accepterar genom sin beställning dessa försäljningsvillkor.
Priser
Samtliga priser i våra prislistor är angivna inklusive moms Alla priser är exklusive frakt där inget annat anges. Vi reserverar oss för prisfel och prisändringar på grund av ändrad moms, onormalt stora förändringar i valutaläget, inköpspriser, samt ändringar i eller förekomsten av nya lagstadgade avgifter samt andra förändringar utom vår kontroll. Vid uppenbart felaktigt prissatta varor förbehåller Autismic AB sig rätten att annullera kundens beställning. Observera att offerter kan innehålla speciella avtal med priser som avviker från våra prislistor.
Prisändringar
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering, t.ex. vid större förändringar i valutakurser. Lagerförda produkter levereras alltid till bekräftat pris och förändras priset för en lagerförd produkt mellan order och leverans, gäller priset som lämnats i Autismic AB:s orderbekräftelse. För produkter som vid orderläggning ej finns disponibla i lager, gäller orderbekräftat pris med reservation för prisjusteringar från leverantör eller övriga omständigheter utom Autismic AB:s kontroll. Efter eventuell justering ska nytt pris godkännas av kund, i annat fall annulleras ordern.
Beställning i Webbshop
Vi förbehåller oss rätten att annullera beställning eller del av den om beställd vara är slutsåld.
Betalning och betalningsvillkor
För konsumenter sker betalning på plats med betalkort eller Swish, försäljning via Autismic AB Webbshop sker med Klarna faktura/delbetalning/kontokort.
För försäljning till omyndig eller minderårig krävs målsmans skriftliga godkännande.
Försäljning till stat, kommun och landsting sker som regel mot faktura som förfaller 30 dagar från fakturadatum.
Vid betalningsdröjsmål utgår en årlig dröjsmålsränta på utestående belopp med 24 % från förfallodagen samt lagstadgad påminnelseavgift. Anmärkningar mot utställd faktura ska ske inom 10 dagar. Autismic AB förbehåller sig rätten överlåta fakturor som inte betalats i tid till inkassobolag. Om kunden inte erlägger full betalning senast på förfallodagen förbehåller sig Autismic AB rätten att neka kunden ytterligare beställningar och/eller leveranser.
Levererade varor förblir Autismic AB:s egendom till dess full likvid erhållits av Autismic AB.
Leveranstid
När en beställning kommer in till oss på förmiddagen innan kl. 10:00, plockar och packar vi och skickar normalt samma dag. Kommer beställningen in efter klockan 10:00 skickar vi normalt dagen efter.
Leveranssätt
Leveranser sker via Stardist AB:s fraktmöjligheter.
Fraktkostnad
För leverans debiteras fraktkostnader enligt särskild fraktprislista. Uppgifter om kostnad för andra typer av leveranser (t.ex. bud) lämnas separat i varje enskilt fall då dessa priser varierar beroende på leveransadressen.
Outlöst försändelse
För försändelser som ej är utlösta debiteras en avgift om f.n.150 kr inklusive moms för att täcka Autismic AB:s transport- och administrationskostnader.
Transportskada
Det åligger kunden att kontrollera leveransen vid mottagandet. Om godset verkar skadat på grund av skadat emballage, packa alltid upp och kontrollera själva varan. Vid transportskadad vara (fysisk skada på varan) ska kunden omgående kontakta transportbolaget och reklamera godset. Kontakta sedan Stardist AB på telefon 0290-76 76 76 och uppge order- eller fakturanummer samt reklamationsnummer från speditören.
Ångerrätt (konsument)
I enlighet med svensk lagstiftning om konsumentskydd vid distansavtal har konsument 14 dagar på sig att frånträda sitt köp från det att kunden har mottagit produkten.
En konsument har rätt att öppna och kontrollera varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om konsumenten är nöjd med varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan förbehåller sig Autismic AB rätt att göra ett värdeminskningsavdrag på det belopp som ska återbetalas till konsumenten.
Kontakta Stardist för returer.
Reklamation (konsument)
I enlighet med svensk lagstiftning har konsumenter rätt att reklamera varor som var felaktiga vid överlämnandet av varan inom 3 år från inköpsdatum. Meddelande om reklamation ska lämnas till Autismic AB inom skälig tid (en reklamation som görs inom 2 månader från att felet upptäcktes anses alltid vara gjord i rätt tid) från det att felet upptäckts. Fel som uppstår inom 2 år från inköpsdatum anses normalt vara ursprungliga.
Ansvar för fel (konsument)
Föreligger det fel som Autismic AB ansvarar för, åtar sig Autismic AB att i förhållande till konsument avhjälpa felet genom antingen avhjälpande av fel, omleverans eller i vissa fall prisavdrag eller hävning. Ytterligare rättigheter för kund kan åberopas av respektive tillverkares egna till slutkund riktade garantiåtaganden.
Kunden har rätt till ersättning för de kostnader som kan ha uppstått i samband med reklamation. Kunden har även rätt till ersättning för de eventuella förluster eller mera betydande olägenheter och besvär som har uppstått i samband med fel eller dröjsmål. För att erhålla ersättning måste du visa att varan är felaktig eller avlämnats för sent och att du verkligen tillfogats en förlust. Du ska som kund vidta rimliga åtgärder för att begränsa din förlust samt försöka hålla nere kostnaderna som uppstår i samband med reklamationen.
Autismic AB:s ansvar till följd av fel i vara är begränsat till vad som anges i dessa allmänna försäljningsvillkor samt vad som anges i konsumentköplagen (2022:260).
Ansvar för fel (företagskund)
Autismic AB:s ansvar för fel i varor som har beställts av företagskunder är begränsat till de garantier som respektive produkt lämnar. Någon rätt för företagskunder att kräva annat ansvar för fel föreligger således inte.
Ansvarsbegränsningar
Autismic AB:s ansvar gentemot kund är begränsat till det högre beloppet av det belopp som motsvarar inköpspriset för aktuell vara och det belopp som ersätts under Autismic AB:s företagsförsäkring enligt beslut av Autismic AB:s försäkringsgivare. Autismic AB ansvarar inte för indirekta skador eller följdskador. Nu nämnda begräsningar gäller i förhållande till tvingande regler enligt konsumentlagstiftningen och enligt produktansvarslagen.
Skydd av personuppgifter
Klicka här för att läsa vår integritetspolicy.
Force majeure
Autismic AB är inte ansvarigt för skada till följd av strejk, eldsvåda, myndighetsutövning, arbetstvister, olyckshändelser, fel eller försening av underleverantör, driftstopp eller störningar i allmänna kommunikationssystem eller annan omständighet utanför Autismic AB:s kontroll och som Autismic AB skäligen inte förväntas räkna med och vars följder vi inte skäligen kunnat undvika eller övervinna (”Force majeure”). Om force majeure i enlighet med denna bestämmelse kvarstår under en period som överstiger 2 månader har såväl kunden som Inet AB rätt att säga häva avtal avseende beställning och leverans av vara, utan några påföljder eller sanktioner.
Tvist och lagval
Om en tvist inte kan lösas i samförstånd mellan konsument och Autismic AB kan konsumenten vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. Mer information om ARN finns på arn.se.
Konsumenter som bor i ett annat EU-land än Sverige kan lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se europa.eu/consumers/odr.
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt.
Kontaktinformation till Autismic AB
Autismic AB
Kvarsätt 197
855 91 Sundsvall
Org.nr. 559484-9076
info@autismic.se